Proč měnit olej v DSG a PowerShift převodovkách s proplachem?
Proč měnit olej v DSG a PowerShift převodovkách s proplachem? | Vaše Firma
Proč měnit olej v DSG a PowerShift převodovkách s proplachem?
DSG (DQ200, DQ250, DQ500, DQ381, DL501) a Ford PowerShift 6DCT450 patří mezi nejmodernější dvouspojkové převodovky. Čistý olej je zásadní pro mazání, chlazení i hydraulické ovládání. V tomto článku se dozvíte:
- Rozdíl mezi výměnou oleje s proplachem a bez proplachu
- Vliv zbytkového oleje na ložiska, spojky, mechatroniku a ozubená kola
- Doporučené intervaly výměny
- Typické závady při zanedbané údržbě
1. Význam kompletní výměny oleje s proplachem
Standardní výměna odstraní jen ~60 % starého oleje, zbytek kontaminuje novou náplň. Proplach cirkuluje čistý olej celým systémem, včetně chladiče a mechatroniky, a vytlačí všechen použitý olej i nečistoty.

2. Vliv degradovaného oleje na komponenty
Ložiska a ozubená soukolí
Nedostatečné mazání a kovové částice vedou k abrazivnímu opotřebení, pittingu ložisek a předčasnému selhání.
Spojky a dvouhmotový setrvačník
Mokré spojky se přehřívají, lamely degradují, u Powershiftu plastové segmenty v setrvačníku selhávají a produkují kovové piliny.
Mechatronika
Solenoidy a filtry jsou citlivé na neprůchodný olej: trhavé řazení, nouzový režim, poškození hydraulických ventilů.
Chlazení a tepelný přenos
Usazeniny a kal v oleji zanášejí chladič, zhoršují odvod tepla a urychlují degradaci oleje.
3. Doporučené intervaly výměny
- Bez proplachu: max. 30 000 km
- S proplachem: 50–60 000 km (lehčí provoz), 30–40 000 km (náročný provoz)
4. Typické závady při zanedbání údržby
- DQ200: selhání mechatroniky, cukání, výměna celé jednotky.
- DQ250/DQ500: spálené spojky, hlučná ložiska, ucpané ventily.
- DQ381/DL501: nouzový režim, opotřebení ložisek, problémy s filtry.
- PowerShift 6DCT450: degradace setrvačníku, kovové piliny, zadření ventilů.

Závěr
Pravidelná výměna oleje s proplachem je klíčem k dlouhé a bezproblémové životnosti převodovky. Investice do servisu zabrání drahým opravám a zajistí hladké řazení po mnoho kilometrů.
Chcete-li se vyhnout nečekaným poruchám, objednejte si proplach u odborného servisu již po 30 000 km nebo podle provozní náročnosti.