Závada převodovky DSG

JAK DSG FUNGUJE? 

Základem převodovky DSG (Direct Shift Gear, německy Direktschaltgetriebe) je tříhřídelová šestistupňová převodovka. Uvnitř DSG je dvojice paralelně uspořádaných převodovek se dvěma vstupními a dvěma výstupními hřídeli. Z prostorových důvodů jsou vstupní hřídele vloženy do sebe (jeden z nich je dutý).

K rozjezdu vozidla slouží dvoučinná spojka. První spojka obsluhuje převodové stupně 1, 3, 5 a zpětný chod. Druhá spojka s menším průměrem přenáší točivý moment k převodům 2, 4, 6 a je spojená s dutým hřídelem. Vícelamelové spojkové kotouče pracují v olejové lázni, která maže a současně chladí a umožňuje tak delší životnost a širší spektrum provozních podmínek. Rychlé přepínání dvou spojek umožňuje bleskurychlé řazení, takže se zdá, že převodovka řadí bez ztráty výkonu.

Existuje rozdíl mezi starší 6° DSG a novější 7° DSG převodovkou. U 6° DSG je spotřeba teoreticky vždy vyšší (jak u vznětových, tak i zážehových motorů) – u běžných vozů střední třídy se uvádí zvýšení spotřeby o cca 1 litr. Je to dáno spojkami, které jsou chlazeny v olejové lázni. Olej je sice účinný pro chlazení, nicméně klade odpor, který je samozřejmě ztrátou energie, a to se projeví vyšší spotřebou paliva. Co se týče převodovky DSG7 (7° DSG), tak zde je kombinovaná spotřeba u benzinových motorů udávána dokonce nižší než u manuální převodovky. U naftových motorů je spotřeba uváděna téměř stejná, nebo jen nepatrně vyšší. Těchto výborných výsledků co do úspornosti paliva je dosaženo suchými spojkami, tedy tyto převodovky jsou bez olejové náplně.

Jízdní projev

Převodovka předřazuje jednotlivé rychlostní stupně podle předchozí řidičovy jízdy. Pokud vůz například zrychluje na 3. rychlostní stupeň 40–60 km/hod, převodovka předpřipraví 4. stupeň. Výhodou převodovek DSG je tedy bleskurychlé řazení, zejména při konstantní akceleraci. Nevýhodou je naopak prodleva při prudké změně jízdního stylu. Pokud automobil pomalu zrychluje např. na 4. rychlostní stupeň z nízkých otáček (1500 ot/min), převodovka připraví 5. rychlostní stupeň. Pokud řidič v tuto chvíli prudce stlačí pedál akcelerátoru, dojde k tzv. kickdownu a převodovka podřadí, aby zajistila požadovanou akceleraci. Na druhé spojce se tedy musí připravit místo 5. převodu převod 3. a to zabere postřehnutelný čas. Převodovka DSG tedy samotné přeřazení provede bleskurychle, ale liší se čas potřebný na předřazení rychlostního stupně. Jelikož rozjezdy zajišťuje konvenční spojka, uvolňovaná elektronicky, první modely převodovky DSG byly obviňovány ze škubání při pomalém popojíždění, zejména v kolonách či na parkovištích. Na druhou stranu převodovka nabízí mezi automatickými (i když sama je vlastně robotizovaná převodovka s dvěma spojkami) převodovkami velkou efektivitu, jelikož nedochází ke ztrátám způsobeným prokluzem měniče momentu. Jízda je velmi podobná jízdě s manuální převodovkou, jelikož kola jsou (krom přeřazování a rozjezdů) celou dobu pevně spojena s motorem.

Mechatronika

Jak u 6 stupňových, tak i u 7 stupňových DSG, ovládá celý proces řazení tak zvaná mechatronika. Mechatronika má za úkol vystavovat jednotlivé spojky a v danou chvíli řadit jednotlivé rychlostní stupně. U koncernových VW vozidel používáme mechatroniku DSG 6, uloženou ve společné lázni s převodovkou a u převodovek DSG 7 je mechatronika oddělena od převodového mechanismu. 

Spolehlivost DSG převodovek
Převodovky DSG, jsou všeobecně velice důmyslně vyrobené a mají za účel co nejvíce snížit spotřebu paliva, zvýšit přesnost a bezztrátovost řazení. U prvních generací DSG 7, byly zaregistrovány menší problémy s originálním olejem, ale ty byly na svolávací akce u výrobce měněny. 

ŘEŠENÍ ZÁVAD A SERVIS

Doporučená výměna převodového oleje je cca každých 60.000 km, u DSG 6 je olej měněny najednou, u DSG 7 je měněný zvlášť u mechatroniky a v mechanické části.

Spojky a setrvačník se doporučuje měnit vždy najednou. Setrvačník se přihlásí zhruba okolo 170.000 tis km, a někdy u modelů Fabia RS i po 70 tis. Projev dvouhmoty i spojek je spojen s cinkavým zvukem při rozjezdu, nebo kopancemi při přeřazení. Diagnostikou převodové skříně zjistíte měřené hodnoty stavu spojek. 

Závada nadměrně opotřebovaných ložisek se projevuje buď hlukem, nebo silným nánosem špion na magnetech uvnitř převodové skříně. Řešení je okamžitá výměna všech ložisek.

Nadměrná vůle v uložení řadícího táhla a poškození ložiska uložení u prvních generací DSG7. Řešení je okamžitá úprava vnitřního uložení a výměna řadicího táhla za inovované s kluzným segmentem. Po úpravě nadále nedochází k dalšímu poškození.

Závada na mechatronice - převodovka padá do nouzového režimu, ukazatele rychlosti problikávají, vozidlo neřadí, nebo jede pouze na nouzový stav, nejdou udělat adaptace, měření. Oprava je řešena výměnou mechatroniky.

Závada na hřídelích převodovky - v převodovce lupne a přestane jet, může být poškozený obal převodovky. Určité komponenty se opravují, zpravidla výrobce neprodává díly na opravu.

Máte s DSG problém? Neváhejte nás kontaktovat nebo využijte náš online formulář pro objednání na servis.