Oprava xDrive, VTG a rozdělovacích převodovek: Přehled, výhody, nevýhody a údržba
Oprava xDrive, VTG a rozdělovacích převodovek: Přehled, výhody, nevýhody a údržba
Převodovka BMW xDrive představuje inovativní systém pohonu všech kol, který je ceněn pro svou schopnost zlepšit trakci a dynamiku jízdy. Nicméně, i tak pokročilý systém může časem narazit na technické problémy, které mohou vyžadovat odbornou pozornost. Níže uvádíme přehled běžných problémů systému xDrive a doporučení pro jejich řešení, stejně jako důležité údržbové postupy, které mohou pomoci zabránit těmto problémům.
Systémy pohonu všech kol, jako je BMW xDrive a VTG (Variabilní Torzní Převodovka), představují pokročilou technologii, která výrazně zlepšuje trakci, stabilitu a výkon vozidla v různých jízdních podmínkách. Tyto systémy automaticky distribuují výkon mezi přední a zadní nápravy podle aktuálních potřeb, což zajišťuje optimální přilnavost a bezpečnost.
Výhody:
- Zlepšená trakce a stabilita: Systémy jako xDrive a VTG umožňují vozidlu lepší výkon na kluzkém povrchu a zlepšují jeho stabilitu při rychlé jízdě a v zatáčkách.
- Dynamická jízda: Díky inteligentní distribuci výkonu mezi nápravami
nabízí vozidla s těmito systémy lepší ovladatelnost a jízdní dynamiku.
- Bezpečnost: Zvýšená trakce a lepší kontrola nad vozidlem přispívají k celkové bezpečnosti při jízdě.
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací a údržbové náklady: Systémy pohonu všech kol jsou složitější a dražší na pořízení a údržbu ve srovnání s tradičními pohony.
- Vyšší spotřeba paliva: Vozidla s pohonem všech kol obvykle spotřebovávají více
paliva kvůli vyšší hmotnosti a složitosti systému.
- Potenciální opravy: Komplexní systémy jako xDrive a VTG mohou vyžadovat specializované a nákladné opravy v případě poruchy.
Možné druhy poškození a opravy:
- Poškození ložisek a spojek: Typické opotřebení těchto dílů může vést k potřebě opravy nebo výměny.
- Poruchy elektronického řízení: Elektronické komponenty systému mohou selhat, což vyžaduje diagnostiku a
opravu.
- Nevhodné pneumatiky: Nesprávný výběr nebo opotřebení pneumatik může způsobit poškození systému pohonu všech kol.
Údržba a prevence:
- Pravidelná výměna oleje: Olej v rozdělovacích převodovkách by se měl měnit každých 50 až 60 tisíc km, aby se předešlo poškození.
- Kontrola a správný výběr pneumatik: Je důležité používat sady pneumatik s rovnakým
vzorkem a opotřebením, aby se zabránilo poškození systému.
- Diagnostika a pravidelné kontroly: Pravidelné kontroly a diagnostika mohou odhalit potenciální problémy dříve, než dojde k vážnému poškození.
Běžné Problémy a Řešení
Problémy s Převodovými Kapalinami: Úniky oleje z převodovky jsou mezi nejčastějšími problémy u systémů xDrive. Nedostatečná úroveň kapalin může rychle vést k opotřebení interních součástí převodovky a diferenciálů, což v konečném důsledku může způsobit vážné poškození. Důležité je proto tyto úniky co nejdříve identifikovat a opravit, a to výměnou poškozených těsnění.
Selhání Aktuátoru Přenosu Výkonu: Aktuátor přenosu výkonu v převodovce xDrive je zodpovědný za rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní diferenciály. Jeho selhání může způsobit, že systém uvízne pouze v režimu pohonu předních nebo zadních kol, což narušuje dynamické rozdělení točivého momentu. Symptomy zahrnují rosvícení varovného světla pohonu AWD/4X4 a pocitové změny ve výkonu, protože jsou poháněna pouze dvě kola.
Problémy s Převodovou Skříní: Převodová skříň xDrive, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní hnací hřídele, může trpět nadměrným opotřebením, což může vést k vibracím nebo hluku. Mohou nastat i elektrické problémy s připojením motoru aktuátoru a senzoru. Pokud dochází k úniku kapalin z těsnění a krytů převodovky, je obvykle nutná jejich oprava nebo výměna.
Chyby Diferenciálu: Diferenciály v systému xDrive, které jsou klíčovými součástmi spojujícími každé kolo s hnací hřídelí a umožňují kolům otáčet se různými rychlostmi při zatáčení, mohou časem vykazovat opotřebení vedoucí k selhání.
Pro aktivní prevenci problémů systému xDrive je důležité pravidelně kontrolovat hladinu kapalin a věnovat pozornost jakýmkoli neobvyklým zvukům či změnám v chování vozidla. V případě, že se setkáte s jakýmkoli z výše uvedených problémů, neváhejte nás kontaktovat.
V případě jakýchkoli dotazů nebo potřeby odborného servisu je náš tým připraven vám poskytnout podporu a péči, kterou vaše vozidlo vyžaduje.
Identifikace závady u systémů jako xDrive nebo VTG může být komplikovaná a často vyžaduje odbornou diagnostiku. Odpojení konektoru nebo vyndání pojistky může poskytnout dočasnou nápravu nebo izolaci problému, ale pro správnou diagnostiku a opravu je nezbytné obrátit se na specializovaný servis. Dodržování doporučení výrobce a pravidelná údržba jsou klíčem k dlouhodobému a spolehlivému provozu vozidla s těmito pokročilými systémy pohonu.
Cenové rozpětí opravy zpravidla záleží na rozsahu poškození, které zjistíme až po demontáži a rozebrání komponentu. Běžná cena bez výměny ložisek se pohybuje od 16000,- vč. DPH.
Doporučení
Předcházejte těmto problémům a nechávejte si vyměnit kompletní náplně v těchto komponentech vždy při výměně převodového oleje. Doživotní náplň zde opět nefunguje.
S těmito i dalšími problémy si v servisu AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY PRAHA s.r.o. zabýváme a řešíme případné opravy.
V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.