MULTITRONIC

Automatická převodovka MULTITRONIC - CVT

Automobilka Audi v roce 2000 uvedla na trh bezestupňovou převodovku s názvem Multitronic. Byla to první automatická převodovka, která dokázala přenést vyšší výkon bez přerušení tažné síly při řazení. Výhodu oproti jiným převodovkám je plynule se měnící převodový poměr, který dovoluje motoru pracovat stále v optimálních otáčkách. Její účinnost je vyšší než u automatických převodovek s hydrodynamickým měničem.
Konstrukce

Jádrem převodovky Multitronic je modifikovaný variátor. Kliková hřídel přenáší sílu z motoru na lamelovou spojku, která je chlazená olejem. Ze spojky jde výkon na planetové soukolí převodovky, které zajišťuje zpětný chod. Následuje variátor, jenž mění převodový poměr, a z něj je kroutící moment veden na diferenciál.

Klasický klínový řemen, který limituje použití variátoru ve větších vozech, je nahrazen speciálním článkovým řetězem. Ten je vyroben z oceli s vysokou pevnostní v tahu a je schopen přenášet vysoký výkon a kroutící moment s velkou účinností. Články jsou střídavě ve třinácti nebo čtrnácti řadách spojeny čepy, jejichž boky jsou klínovitě zbroušeny. Výsledný řetěz se skládá ze 1025 samostatných článků, 75 párů čepů, je 715 mm dlouhý, 37 mm široký a váží 1,7 kg. Ke styku mezi kuželovými plochami a řetězem dochází pouze v oblasti čepů, kde vzhledem k jejich relativně malé ploše dosahuje tlak vysokých hodnot. To si vyžádalo použití drahých materiálů.

Pohybující se kuželové kotouče u klasického variátoru mají dvě funkce: měnit převodový poměr a zajišťovat dostatečnou přítlačnou sílu na řemen. Pohyb vždy jedné kuželové části řemenic u převodovky Multitronic není zajišťován válečky a kontrastní pružinou, ale hydraulickým systémem. Ten zahrnuje pár dvojitých pístů (jeden na vstupní, druhý na výstupní hřídeli), který reguluje obě zmíněné funkce zvlášť. Větší píst zajišťuje dostatečné sevření řetězů, zatímco menší nastavuje přídavnou sílu nutnou ke změně převodového poměru. Výhoda takového řešení je v tom, že olejové čerpadlo pouze vyvažuje tlakový rozdíl ve dvou menších pístech. Olej ve větších pístech se samovolně přemisťuje z jednoho do druhého. Tímto jsou zaručeny rychlé změny převodových poměrů a redukce ztrát převodovky díky použití menšího čerpadla. Celý hydraulický systém je rozdělen na vysokotlaký okruh a chladící okruh, což vedlo k dalšímu snížení požadovaného výkonu čerpadla. CVT takové konstrukce může dosahovat účinnosti manuální převodovky (97%) a převyšuje automatické převodovky s hydrodynamickým měničem (80 až 90%).
Hydraulický systém je ovládán programem DRP (Dynamic Regulating Program) elektronické řídící jednotky. Ta vyhodnocuje informace o poloze plynového pedálu, jízdních podmínkách a otáčkách motoru. Na základě toho pak vypočítává optimální řízení dvojitých pístů. To se děje takovým způsobem, aby se otáčky motoru pohybovaly mezi otáčkami pro maximální účinnost, která zaručí nejnižší spotřebu, nebo otáčkami pro maximální výkon, jenž vedou k maximální akceleraci automobilu. Například když řidič prudce sešlápne akcelerátor, převod se nastaví tak, aby otáčky motoru byly v oblasti maximálního výkonu. Naopak při klidné jízdě bez změn rychlosti jsou otáčky v pásmu největší účinnosti motoru. Převodovka má také senzory, které zaregistrují jízdu z kopce, a může tak zajistit přídavné brzdění motorem.

Řidič má na výběr režimy jako u běžné automatické převodovky tzn. P, R, N, D a manuální režim. Ten využívá 7 přednastavených převodových poměrů (do roku 2004 pouze 6) a je ovládán voličem převodovky nebo kolébkovitými spínači na volantu. Některým řidičům se nemusí totiž líbit neměnný zvuk při stálých otáčkách motoru, který je způsoben plynulou změnou převodového poměru. Avšak tímto řazením fiktivních rychlostí převodovka přichází o svou největší výhodu. Od roku 2004 je k dispozici režim sport, při kterém se motor pohybuje v oblasti otáček maximálního výkonu.

Vlastnosti vozidel s převodovkou Multitronic

Převodovka Multitronic je k dispozici výhradně pro vozy automobilky Audi. Zatím pouze pro modely s motorem uloženým podélně a bez pohonu všech kol. Nejprve se objevila roku 2000 ve vozech Audi A6 s benzinovými šestiválcovými motory o objemu 2,4 a 2,8. Tehdy dokázala přenést kroutící moment 310 Nm. Její dnešní modifikace je limitována 400 Nm a je montována do modelů A4, A5, A6, A8 v kombinaci s benzinovými motory 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.8 FSI, 3,2 FSI a naftovými 2.0 TDI, 2.7 TDI.

Z údajů výrobce o hospodárnosti modelu A6 s různými motory vyplývá, že Multitronic oproti manuální šestistupňové převodovce zvyšuje spotřebu o 0,1 až 0,5 l pohonných hmot na 100 km. V akceleraci z klidu na 100 km je buď stejný nebo zaostává. Dokonce u nejsilnějšího benzinového motoru rozdíl činí 2,7 s v neprospěch automatu. Maximální rychlost je taktéž vždy o něco nižší.

Byla také vyvíjena upravená převodovka Multitronic, která je kompatibilní i se systémem pohonu všech kol Quattro a s motory uloženými napříč.

Převodovky MULTITRONIC jsou ve vozidlech Audi ve dvojím provedení, které se lámou rokem do roku výroby 2006 a od roku výroby 2006. Označení obou převodovek je 01J a odlišnosti jsou v použití vyriátorů s jiným průměrem řemenic a odlišnou délkou a rozměrem řetězů.

Závady na převodovkách MULTITRONIC 01J

  • Špatné rozjezdu na zpátečku. Řešení je přehrání upraveného softwaru.
  • Cukavé rozjezdy vpřed. Řešení je adaptace režimu převodovky.
  • Náhodný nouzový stav, zhasnutí ukazatele zařazení, blikání ukazatelů. Možný problém na selonoidech, elektrické liště, snímače otáček. Řešení je oprava lišty, výměna selonoidů, výměna mechatroniky. Záleží na kódu závady.
  • Prokluz při rozjezdu, vrzavé zvuky. Řešení je výměna řetězu, výměna řemenic variátoru, oprava řemenic variátoru, adaptace.

Jakákoliv závada na převodovce MULTITRONIC, je potřeba řešit individuálně a bez případné diagnostiky a demontáže, není možné zjistit rozsah poškození. Výměnou převodovky za jiný kus z vrakoviště, se vystavujete zbytečným nákladům na případné řešení montáže/Demontáže, které hradí vždy zákazník.

Variátorové převodovky Multitronic dokážeme úspěšně opravovat formou repase, nebo formou opravy vnitřních dílů, kdy jsme schopni eliminovat časové i finanční ztráty.

Jak u nás probíhá výměna oleje v automatické převodovce

  1. Zavolejte nám na +420 776 333 111 , napište mail nebo se objednejte online, my vás budeme kontaktovat pro potvrzení termínu.
  2. Dohodneme si termín, který vám nejvíce vyhovuje.
  3. Přijedete v dohodnutý čas do našeho servisu.
  4. Připravte si malý technický průkaz a aktuální stav km dle tachometru.
  5. Převezmeme si od vás vozidlo a provedeme zkušební jízdu.
  6. Službu provádíme prakticky na počkání za přibližně 2-3 hodiny. Tento čas můžete přečkat v našich prostorách.
  7. Zavoláme vám ihned po ukončení výměny oleje v automatické převodovce, aby ste si mohli přijít auto převzít.
  8. O výměně převodového oleje vám vystavíme doklad, vylepíme štítek a poučíme vás, jak se o převodovku starat.
  9. Můžete spokojeně jezdit další kilometry.

"Pokud bude číslo obsazené, nebo nebudeme moci ihned reagovat, prosím zavolejte znovu!"

Ceny volitelných položek/úkonů

Čistící přísada ProTec - 750,-
Aditiva převodovky ProTec - 750,-
Spojka hadice komplet 220,-
Test oleje na kontaminaci glykolem - 450,-
Čistící spray 600ml - 120,-
Čištění hydrorozvaděče - 4.000 - 6.000,-
Diagnostika vozidla - 1500-2500,- Dle vozidla
Výměna oleje posilovače řízení s průplachem bez mat.- 1200/1500,-

Jsme plátci DPH. Veškeré ceny jsou uvedeny vč. DPH (21%)
Ceník úkonů pravidelně auktualizován. Změny cen vyhrazeny.

Přijímáme platby v hotovosti, QR platby a expresní převody.

Nepřijímáme platební karty.

Ceník výměny oleje v automatických převodovkách

Vyberte si značku svého automobilu

Alfa Romeo

Alpina

Aston Martin

Audi

Bentley

BMW

Cadillac

Citroën

Cupra

Dodge

Dongfeng

DS

Ferrari

Fiat

Ford

Honda

Hummer

Hyundai

Chevrolet

Chrysler

Infinity

Isuzu

Jaguar

Jeep

Kia

Lancia

Land Rover

Lexus

Maserati

Mazda

Mercedes Benz

Mini

Mitsubishi

Nissan

Opel

Peugeot

Porsche

RAM

Renault

Rolls-Royce

Saab

Seat

Smart

Ssangyong

Subaru

Suzuki

Škoda

Toyota

Volkswagen

Volvo